Cele przeprowadzania badań rynku napojów

Rynek napojów bezalkoholowych cechuje się dużą różnorodnością i preferencje klientów co do poszczególnych wariantów znacząco się różnią. Nie ulega jednak wątpliwości, że segment ten wzrasta, co stanowi okazję dla producentów. Aby jednak dokładniej go poznać, warto przeprowadzić badanie rynku napojów. Jakie informacje można dzięki niemu uzyskać?

 

Kto sięga po konkretne produkty?

Jak wspomniano wcześniej, rynek napojów jest mocno zróżnicowany, dlatego też kategorie produktów celują w różnych klientów. Pod wieloma względami inny będzie powiem nabywca napojów energetycznych, inny zaś naturalnie wyciskanych soków. Właśnie w tym celu przeprowadza się badania rynku napojów, aby określić, kto po dany typ produktu sięga najczęściej. Częstotliwość nie jest jednak jedyną ważną cechą, należy bowiem zdecydowanie szerzej określić profil takiego klienta.

 

Dlaczego konsument sięga po dany typ napojów?

Kolejną ważną kwestią jest poznanie motywów zakupowych klientów napojów, co często można zrobić również dzięki badaniom marketingowym. Z jakich powodów wybierają oni dany produkt? Co nimi kieruje? Jakie cechy są dla nich najważniejsze? Także można dowiedzieć się tego dzięki badaniu rynku napojów, pozwala ono bowiem szerzej poznać docelowych konsumentów przedsiębiorstwa.

 

Wnioski płynące z tego typu analiz pozwalają nie tylko opracowywać lepsze produkty, ale również kreować efektywniejsze komunikaty marketingowe. Te ostatnie mają przecież niebagatelny wpływ na zwiększanie wolumenu sprzedaży.

 

Jaki wizerunek ma marka na tle konkurentów?

Kolejną ważną kwestią – i to w każdej branży – jest wizerunek marki. Czy uchodzi ona za bardziej prestiżową od konkurentów? Czy cieszy się zaufaniem? Jak odbierana jest przez klientów? Także można to sprawdzić dzięki odpowiednio przygotowanym pytaniom zadanym w badaniu rynku napojów.

 

Jeśli z takiego badania będzie wynikało, że wizerunek ten jest niepochlebny lub firma niczym nie wyróżnia się na tle rywali, wówczas może być to bodziec do zaplanowania działań rebrandingu produktowego. Ten ostatni to oczywiście bardzo kompleksowe i czasochłonne zadanie, dlatego też trzeba upewnić się, że przyniesie on w dłuższym okresie czasu korzyści.

 

Gdzie klienci najczęściej nabywają produkty?

Dzięki badaniu rynku napojów można sprawdzić także, dzięki którym kanałom sprzedaży konsumenci najczęściej nabywają tego typu produkty. W przypadku napojów zazwyczaj są to dyskonty oraz markety co oznacza, że firma musi przygotować się na sporą walkę na sklepowej półce. Wówczas szczególnie ważne będzie przyciągające uwagę opakowanie czy też szeroko zakrojona kampania reklamowa, by zaznajomić klientów z danym produktem.

 

Każdy z powyżej wymienionych celów można sprawdzić dzięki badaniom rynku napojów, których realizacją zajmuje się Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat®. Swoim klientom oferuje ono również program do ankiet online, który pozwala samodzielnie stworzyć ankietę, dobrać próbę oraz przeanalizować wyniki. Można jednak również liczyć na pomoc ekspertów, co jest ważne przy bardziej kompleksowych analizach, które zawierają większą liczbę komponentów.