Jak najlepiej skorzystać z badań rynku

Badania rynku są częścią badań marketingowych. Są dedykowane takim zagadnieniom podstawowym, jak marka, klient, produkt. Dzięki nim, tak jak wskazuje nazwa, bada się rynek, na którym funkcjonuje przedsiębiorstwo, jego pozycję na tym rynku, jego możliwości na tym rynku. Badania rynku dostarczają informacji, dzięki którym właściciele i zarządzający, a za ich pośrednictwem osoby zajmujące się sprzedażą i marketingiem, podejmuję najwłaściwsze decyzje dotyczące działań związanych z marką, produktem, klientem i strategią przedsiębiorstwa. Jak widać, badania rynku są niezwykle ważne. Warto zatem powierzyć ich realizację najlepszej agencji badawczej, żeby jak najlepiej, najpełniej z nich skorzystać.

 

 Postawmy na najlepszych

Pomimo dużego zagęszczenia firm badawczych na rynku dosyć łatwo znaleźć tę właściwą. Trzeba tylko coraz bardziej zawężać kryteria wyszukiwania. Zaczynamy tradycyjnie, od sprawdzenia doświadczenia. Innymi słowy, jakimi klientami może pochwalić się agencja. Następnie zasoby tej firmy. Jacy niezależni eksperci sprawdzali jej raporty, czy dysponuje siecią ankieterów, doświadczonymi moderatorami, studiem CATI, odpowiednim, sprawdzonym na rynku oprogramowaniem. Na końcu sprawdzamy cenę i uważamy, żeby się nie przeliczyć, ponieważ zbyt niska cena nie gwarantuje jakości i rzetelności wykonania analizy.

 

Jak szeroki zakres badań?

Czasami zlecający badania chcą zbadać wszystko na raz. Wiąże się to z tym, że decyzja o potrzebie przeprowadzenia badań/badań nie jest standardową procedurą w firmach małych czy średnich. Jednak warto dozować respondentom wrażenia i przeprowadzić kilka fal badania rynku. Możemy zacząć od badań samego rynku, jego struktury i pozycji na nim naszej firmy. Następnie przejść do badania marki, czy jest rozpoznawana, czy działają reklamy i dopiero później badania produktu i klienta, dotyczące przyzwyczajeń, oczekiwań, czy poziomu satysfakcji. Zatem: nie decydujmy się na wszystko na raz, ponieważ wybór jest naprawdę duży.

 

Wybór technik i metod badawczych

Wśród technik i metod badawczych również można znaleźć dość szeroki wachlarz propozycji. I tutaj też trzeba dokonać rozważnego wyboru. Czasami niepotrzebne są standardowe techniki, jak tradycyjna ankieta PAPI, kwestionariusz w badaniu telefonicznych (CATI), a nawet desk research. Wtedy warto sięgnąć np. po SERVQUAL, mystery shopping i mystery client. W tym wyborze podstawą jest jednak kontakt z potencjalnym wykonawcą, który ma największe doświadczenie, by nam doradzić. Dlatego tak istotny jest wybór odpowiedniej firmy badawczej. To zagwarantuje nam otrzymanie wartościowej jakościowo analizy, z której wnioski będzie można wykorzystywać w długiej perspektywie.

Tagi

badania rynkubadaniebadania marketingowebadanie rynkubadania rynkoweanaliza rynkuanalizy rynkubiznesdecyzje biznesowefirmapozycja rynkowaryneksegmentacja rynkustruktura rynku